AirHelp Score 2023 – polskie linie na podium światowego rankingu
Pierwsza trójka polskich lotnisk to: Gdańsk, Warszawa i Kraków
Warszawa, 5.12.2023. Polskie Linie Lotnicze LOT awansowały do pierwszej trójki najlepszych na świecie linii lotniczych, zajmując 3. miejsce w światowym rankingu AirHelp Score 2023. LOT to jednocześnie drugi, najlepszy europejski przewoźnik w rankingu. W zestawieniu najlepszych światowych linii lotniczych LOT wyprzedziły tylko: katarskie linie Qatar Airways, które po raz kolejny okazały się liderem AirHelp Score oraz niemiecki przewoźnik Eurowings. Światową stawkę najlepszych lotnisk otwiera port lotniczy Muscat International Airport. A najlepszym polskim lotniskiem, podobnie jak i rok wcześniej, został Port Lotniczy Gdańsk.
Światowy ranking najlepszych linii lotniczych i lotnisk – AirHelp Score publikowany jest od 2015 roku przez AirHelp – największą na świecie firmę chroniącą prawa pasażerów i pasażerek linii lotniczych. Tegoroczny ranking okazał się prawdziwym sukcesem dla naszego polskiego przewoźnika. LOT poprawił swoje notowania aż o dwanaście pozycji w stosunku do AirHelp Score 2022 i w tym roku znalazł się w grupie trzech topowych linii lotniczych na świecie.
Warto zauważyć, że Polskie Linie Lotnicze LOT wypadły dużo lepiej na tle uznanych, europejskich marek lotniczych takich jak: Air France (25. miejsce), Lufthansa (57. miejsce), KLM (16. miejsce), British Airways (przedostatnie, 82. miejsce). Jednocześnie LOT uzyskał bardzo dobre noty cząstkowe w trzech kategoriach, które były brane pod uwagę do łącznej oceny w AirHelp Score, czyli: punktualności, opinii pasażerów oraz sprawności w obsłudze wniosków o odszkodowanie.
W tym roku nie było niespodzianek, jeśli chodzi o lidera rankingu. Światową listę liderów AirHelp Score 2023 otwieraja Qatar Airways (to lider AirHelp Score od wielu edycji). Z kolei drugie miejsce przypadło niemieckiemu Eurowings, który poprawił swój wynik w rankingu o sześć pozycji.
AIRHELP SCORE 2023 – LINIE LOTNICZE / TOP 15
Polskie Lonie Lotnicze LOT to także najlepszy przewoźnik na swoim macierzystym rynku – w krajowym wydaniu AirHelp Score zajął pierwsze miejsce. Kolejne miejsca w tym zestawieniu przypadły w tym roku: holenderskim KLM oraz Wizz Air.
AIRHELP SCORE 2023 / LINIE LOTNICZE – TOP 10 W POLSCE / ODLOTY
W kategorii portów lotniczych w AirHelp Score 2023 ujęto pięć polskich lotnisk. Pierwsze miejsce w zestawieniu krajowym, podobnie jak poprzednio, zajął Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy – w globalnym zestawieniu gdańskie lotnisko zajęło 28. pozycję. Taką samą ocenę rankingową AirHelp Score, czyli 7,82 osiągnęły dwa polskie lotniska: warszawskie lotnisko Chopina oraz lotnisko Kraków-Balice – w rankingu światowym te porty lotnicze zajęły 52. i 53. pozycję. Na czwartym i piątym miejscu w Polsce uplasowały się lotniska nienotowane w poprzedniej edycji rankingu – to odpowiednio: Wrocław (62. w zestawieniu globalnym) i Katowice (86. lokata na świecie).
AIRHELP SCORE 2023 / PORTY LOTNICZE – POLSKA
Globalną stawkę portów lotniczych rozpoczyna w 2023 roku lotnisko Muscat International Airport w Omanie (poprzedni zwycięzca – lotnisko Tokio-Haneda – spadło na 14. pozycję). Co ciekawe, w tym roku, w pierwszej dziesiątce, zdominowanej przez lotniska Japonii i Brazylii, nie znalazł się ani jeden europejski port lotniczy. Najlepszy wynik pośród europejskich lotnisk uzyskało hiszpańskie Bilbao Airport, które uplasowało się na 21. pozycji (rok wcześniej ulokowało się na 24. miejscu).
AIRHELP SCORE 2022 / PORTY LOTNICZE – TOP 15
Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp
„Bardzo się cieszę, że w naszym światowym rankingu najlepszych linii lotniczych na podium widzę w tym roku naszego krajowego przewoźnika. Polskie Linie Lotnicze LOT osiągnęły wysoką pozycję w rankingu AirHelp Score na poziomie 8,11, co lokuje je w czołowej trójce najlepszych linii lotniczych na świecie. LOT uzyskał także bardzo dobre noty w tak ważnych kategoriach, jak: punktualność i opinia pasażerów. Jest to tym większy sukces, ponieważ w tym roku nasze światowe badanie ma dużo szerszy zakres – uwzględniliśmy opinie ponad 5 300 pasażerów, 83 linie lotnicze, prawie 200 lotnisk z całego świata, co pozwoliło na zebranie jeszcze pełniejszych danych i opinii pasażerów.
Dzisiaj dysponujemy jednym z najbardziej wiarygodnych i dokładnych globalnych zbiorów danych o lotach. Ranking AirHelp Score to miarodajne i ważne narzędzie, które mogą wykorzystać podmioty działające w branży lotniczej. Na jego podstawie linie i porty lotnicze mogą ocenić swoją pozycję na rynku i określić obszary usługowe, które wymagają doskonalenia – ponieważ są one oceniane przez podróżujących. Jako największa na świecie firma chroniącą prawa pasażerów linii lotniczych, edukujemy pasażerów w zakresie ich praw, ale jednocześnie przypominamy podmiotom działającym w branży lotniczej, że to opinie podróżujących – ich doświadczenia i wrażenia z lotu – są najważniejsze. Jest to wiodąca idea, która stoi za AirHelp Score”.
O rankingu AirHelp Score
AirHelp Score to globalny ranking najlepszych linii lotniczych i lotnisk, publikowany od 2015 roku przez AirHelp, największą na świecie firmę specjalizującą się w prawach pasażerów linii lotniczych. W latach 2020 i 2021 ranking zawieszono – z powodu wpływu pandemii COVID-19 na rynek lotniczy niemożliwe było wówczas opracowanie rzetelnych danych. Stosowany do tworzenia rankingu wskaźnik AirHelp Score ma możliwie najlepiej odzwierciedlać ogólne wrażenia pasażerów z korzystania z linii i portów lotniczych, dlatego powstaje on na podstawie kilku danych składowych – w przypadku linii lotniczych są to: punktualność, opinia pasażerów oraz sprawność w obsłudze wniosków o odszkodowanie (ważone równo), a w przypadku lotnisk: punktualność, opinia pasażerów oraz jakość lotniskowych sklepów i restauracji (tu składowa punktualności waży 60 proc. wskaźnika, pozostałe ważą po 20 proc.).
Ranking AirHelp Score 2023 powstał na podstawie danych ruchu lotniczego z całego świata za okres od 1 stycznia do 31 października br. oraz opinii pasażerów o liniach i portach lotniczych, z których usług ostatnio korzystali.
W tym roku uwzględniono opinie 5,319 pasażerów z 58 krajów, co przełożyło się na 15 305 ocen ratingowych (dla porównania: w 2022 roku uwzględniono opinie 3 068 pasażerów z 32 krajów, co dało nam ok. 9300 ocen ratingowych).
W tym roku AirHelp Score uwzględnił 83 linie lotnicze (por. 64 linie w 2022) oraz 194 lotniska (por. 151 lotnisk w 2022 r.), z których w tym czasie najwięcej korzystano oraz dla których możliwe było zebranie najpełniejszych danych i opinii pasażerów.
O AirHelp
AirHelp to największa na świecie firma specjalizująca się w prawach pasażerów linii lotniczych. Pomaga uzyskać odszkodowanie za opóźnione lub odwołane loty, jak i za odmowę przyjęcia na pokład samolotu. Każdego roku około 10 milionów pasażerów ma prawo otrzymać odszkodowanie za zakłócenie lotu, jednak 85 procent podróżujących samolotami nie zna swoich praw, a jedynie 55 procent z grona tych, którzy są ich świadomi wystąpi o odszkodowanie. Od 2013 roku, czyli od rozpoczęcia działalności, AirHelp uzyskał odszkodowania 2 milionom pasażerów.
85% pasażerów lotniczych nie zna swoich praw. Nie popełniaj tego błędu.
O AirHelp pisano w: