Overbooking odszkodowanie: Co robić w przypadku przepełnionego lotu?
Przy długo wyczekiwanej podróży najgorsze co może się stać, to dowiedzieć się, że lot jest przepełniony i nie ma dla Ciebie miejsc. W wyniku takiego zdarzenia rozpoczęcie wakacji marzeń jest niemożliwe. Nikt z nas nie chce doświadczyć takiej sytuacji, ale i takie niestety się zdarzają. Pasażerom odmawia się wejścia na pokład z powodu przekroczonej rezerwacji miejsc, czyli tak zwanego overbookingu.
Co to znaczy overbooking? Każdy pasażer, któremu przyjdzie zmierzyć się z tą niedogodnością, powinien wiedzieć jak w takiej sytuacji postąpić, jakie prawa mu przysługują oraz czy ma możliwość ubiegać się o zadośćuczynienie za doświadczone niedogodności.
AirHelp przygotował artykuł, w którym wyjaśnia wszystkie najważniejsze kwestie związane z overbookingiem.
Dodatkowo AirHelp służy pomocą przy odszkodowaniu związanym z overbookingiem, a także w kwestiach, w których rozchodzi się o odszkodowanie za odwołany lot, o odszkodowanie za zgubiony bagaż i wiele innych.Prawa pasażerów lotniczych dla AirHelp są priorytetem. Według rozporządzenia WE 261 masz prawo uzyskać odszkodowanie za overbooking w wysokości do 600€!
Co to jest overbooking?
Chcąc wiedzieć jak uniknąć overbookingu, warto zacząć od wyjaśnienie co on wogólne oznacza. Najczęściej słyszy się o nim w przypadku podróży samolotem. Overbooking równa się przepełniony lot. Ma to miejsce w momencie, gdy linia lotnicza sprzedała większą ilość biletów lotniczych, aniżeli jest miejsc w samolocie. Jest to po prostu więcej pasażerów niż dostępnych samolotowych foteli.
Jest to jeden ze sposobów, który praktykują linie lotnicze w celu uniknięcia pustych miejsc z powodu nie zjawienia się pasażerów bądź opóźnionych połączeń. Linie lotnicze mają więc zapas pasażerów zamiast pustych foteli.
Overbooking a bumping
Z overbookingiem związane jest zjawisko bumpingu, który jest jego następstwem. W momencie, gdy wszyscy pasażerowie, którzy wykupili wcześniej rezerwację na dany lot zjawią się na lotnisku ma miejsce bumping. W jego wyniku niektórzy pasażerowie mogą zostać poinformowani przez pracowników linii lotniczej, że nie będą oni wpuszczeni na pokład samolotu z powodu braku miejsc.
Wynikająca z zaistniałej sytuacja, przymusowa rezygnacja z lotu może przysporzyć wielu niedogodności podróżnych. Może to być przede wszystkim nie dotarcie na czas w miejsce docelowe, ale również potrzeba zakupu dodatkowego biletu czy rezerwacja hotelu.
Sytuacja ta może powodować złość wśród pasażerów, którzy zadają sobie wtedy pytanie czy overbooking jest legalny? Otóż trzeba wiedzieć, że overbooking jest w pełni legalną praktyką, która często jest stosowana przez linie lotnicze.
Co robić w przypadku overbookingu?
W momencie wystąpienia overbookingu, linia lotnicza ma obowiązek poszukiwania pasażerów, którzy dobrowolnie zrezygnują z pierwotnego lotu w zamian za inny lot i/lub rekompensatę w ustalonej formie (np. voucher). Niezwykle istotny jest fakt, że jeśli pasażer dobrowolnie zrezygnuje ze swojego miejsca w samolocie, nie przysługuje mu już odszkodowanie za overbooking!
Jeśli linia lotnicza odmówiła pasażerowi wejścia na pokład ze względu na overbooking i nie pozostaje nic innego jak czekać na lotnisku na kolejny lot, pasażer ma prawo do szeregu bezpłatnych usług. W takiej sytuacji ma prawo do opieki, zwrotu kosztu biletu, a co najważniejsze do dochodzenia o odszkodowanie.
Na przykład linia lotnicza jest zobowiązana do zapewnienia pasażerom zakwaterowania oraz transportu z i na lotnisko, jeśli lot zastępczy będzie się odbywać w inny dzień aniżeli pierwotny. Dodatkowo przewoźnik powinien zagwarantować napoje oraz wyżywienie czy dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne. Rozporządzenie WE 261 reguluje prawa jakie przysługują pasażerowi w zaistniałej sytuacji overbookingu.
W zależności od długości opóźnienia i odległości trasy lotu może Ci przysługiwać nawet do 600 € odszkodowania. Cena zakupionego przez Ciebie biletu nie ma wpływu na wysokość odszkodowania.
Uwaga: jeśli dobrowolnie zrezygnujesz ze swojego miejsca, nie przysługuje Ci odszkodowanie za overbooking
Właśnie z tego powodu nie zalecamy, aby dobrowolnie rezygnować ze swojego miejsca w samolocie. W większości przypadków pracownicy linii lotniczej szukają ochotników, którzy zgodzą się dobrowolnie zrezygnować z lotu, a w zamian otrzymać voucher i miejsce w następnym samolocie. Linia może także zaoferować miejsce w wyższej klasie, jeżeli zgodzisz się skorzystać z następnego lotu. Decyzja należy do Ciebie, a więc jeśli jest to dla Ciebie satysfakcjonująca oferta, możesz z niej skorzystać. Pamiętaj jednak, że dobrowolna rezygnacja ze swojego miejsca, oznacza utratę wszystkich praw do odszkodowania, które przysługują Ci zgodnie z rozporządzeniem WE 261.
Jeśli dobrowolnie zrezygnujesz ze swojego miejsca, wszystkie Twoje prawa, w tym odszkodowanie za overbooking, zgodnie z rozporządzeniem WE 261 wygasną.
Rekompensata za overbooking
W sytuacji, gdy lot jest przepełniony, a Ty zostałeś poinformowany, że nie możesz wejść na pokład samolotu, jest kilka możliwości rozwiązania tej sprawy. Decyzja jaką podejmiesz ma wpływ na to czy będziesz mógł dochodzić odszkodowania. Jeśli rezygnacja z miejsc nastąpi dobrowolnie, możliwość odszkodowania znika. Natomiast jeśli odmówiono Ci prawa do wejścia na pokład i nie zrezygnowałeś(-aś) dobrowolnie ze swojego miejsca, zgodnie z rozporządzeniem WE 261, należy Ci się odszkodowanie za overbooking.
Mając na uwadze overbooking odszkodowanie nie jest zależne od ceny biletu. Tak jak w przypadku większości sytuacji związanych z odszkodowaniem - wysokość rekompensaty za overbooking zależy od kilku czynników. Na ogół wysokość odszkodowania rozkłada się następująco:
lot do 1500 km to odszkodowanie w wysokości 250 euro.
lot pomiędzy 1500 km a 3500 km to odszkodowanie w wysokości 400 euro.
lot powyżej 3500 km to odszkodowanie w wysokości 600 euro.
Zawsze należy dowiedzieć się jakie warunki należy spełnić, aby móc dochodzić odszkodowania. AirHelp w tej kwestii służy pomocą.
Odszkodowanie za overbooking z AirHelp
Lot, którym miałeś lecieć jest przepełniony, a Ciebie nie wpuszczono na pokład samolotu. Jest to sytuacja niechciana i niezwykle stresująca. Na szczęście AirHelp służy pomocą. Jest to ekspert w zakresie praw pasażerów lotniczych oraz ubiegania się o odszkodowania.
Potrzebujemy wyłącznie kilku minut, aby sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie za overbooking.Wystarczy, że wpiszesz dane swojego lotu do naszego darmowego kalkulatora odszkodowań. Analizuje on setki tysięcy danych dotyczących lotów, dzięki czemu jest w stanie sprawdzić, czy przysługuje Ci odszkodowanie zgodnie z rozporządzeniem WE 261. W ten sposób AirHelp zapewnia bezpłatną wstępną ocenę Twojej sytuacji, a także udziela informacji o tym, jaka kwota odszkodowania może Ci się należeć.
W momencie, gdy nasz kalkulator odszkodowań ustali, że przysługuje Ci prawo do rekompensaty za overbooking, AirHelp natychmiast rozpocznie dochodzenie Twoich praw. Korzystając z naszych usług, masz po swojej stronie kompetentnego partnera, który od wielu lat skutecznie broni praw pasażerów. Zadowolenie klientów jest dla nas priorytetem.
Dlaczego AirHelp?
Dzięki AirHelp proces reklamacji lotu jest prosty i całkowicie bezstresowy. Wykonamy całą pracę za Ciebie i zadbamy o wszystkie niezbędne formalności.
AirHelp jest jedną z największych firm, zajmującą się obroną praw pasażerów na świecie. Posiada swoich prawników w ponad 30 krajach i obsługuje swoich klientów aż w 16 różnych językach. Do obsługi wniosków używana jest najnowocześniejsza technologia, która pozwala pracować nad każdym wnioskiem sprawnie i efektywnie.
Ponadto AirHelp nie pobiera żadnych opłat, jeśli proces zakończy się niepowodzeniem. Korzystanie z naszych usług jest całkowicie pozbawione ryzyka. Firma wyznaje zasadę „nie wygrywasz, nie płacisz”.
Aby mieć pewność, że, samoloty są w pełni wykorzystywane, linie lotnicze zwykle sprzedają kilka biletów więcej, niż jest miejsc w samolocie, co może prowadzić do przepełnienia lotu.
AirHelp…
To odnosząca sukcesy firma, zajmująca się obroną praw pasażerów lotniczych.
Do obsługi każdego wniosku wykorzystuje najnowocześniejszą technologię.
Sprawia, że proces reklamacji lotu jest całkowicie bezstresowy.
Nie pobiera żadnych opłat, jeśli proces zakończy się niepowodzeniem.
Najczęściej zadawane pytania
Kiedy przysługuje odszkodowanie za lot?
Wszystko zależy od tego z jakich przyczyn pasażer chce ubiegać się o odszkodowanie. Czy będzie to opóźnienie lotu, odwołanie, zgubienie bagażu, a może overbooking. W każdej z wymienionych sytuacji wymagane są pewne kryteria, które lot musi spełniać, aby pasażer mógł ubiegać się o odszkodowanie. Dzięki AirHelp bezstresowo i z łatwością można dowiedzieć się czy za dany lot można uzyskać odszkodowanie.
Co w przypadku overbookingu?
W przypadku wystąpienia overbookingu w pierwszej kolejności linie lotnicze będą poszukiwać osób, które dobrowolnie zrezygnują ze swoich miejsc. Następnie linia lotnicza mają obowiązek odpowiednio zadbać o osoby, które nie zrezygnowały dobrowolnie ze swoich miejsc w samolocie, a w wyniku overbookingu ich podróż samolotem nie jest możliwa.
Czy mogą mnie nie wpuścić do samolotu?
Istnieją pewne sytuacje, w których pasażer może nie zostać wpuszczony na pokład samolotu. Mowa tutaj na przykład o overbookingu, ale również o sytuacjach, w których pasażer jest pod wpływem alkoholu, środków odurzających lub kiedy przejawia agresywne zachowania.
To odnosząca największe sukcesy firma, zajmująca się obroną praw pasażerów.
Do obsługi każdego wniosku wykorzystuje najnowocześniejszą technologię.
Sprawia, że proces reklamacji lotu jest całkowicie bezstresowy.
Nie pobiera żadnych opłat, jeśli proces zakończy się niepowodzeniem.
O AirHelp pisano w: